Přišla v noci

Přišla v noci - poster k filmu

Přišla v noci alebo blýska sa českým komédiám na lepšie časy?

Film Přišla v noci zažil slovenskú premiéru v stredu 13. 3. v rámci programu Febiofest / Visegrad Film Forum. Len niekoľko dní pred slovenskou premiérou získal na odovzdávaní cien Český lev 2 sošky z ôsmich nominácií (najlepšia réžia a najlepšia herečka v hlavnej úlohe). Okrem toho si ale film vyslúžil aj 3 ceny české filmové kritiky (naj herečka, naj réžia a aj najlepší film). Čím teda môže tento cenami ovenčený debut diváka dostať?

ZDROJ: yt/ Totalfilm.cz

Mamka na návšteve

Přišla v noci hovorí príbeh matky Valerie (Simona Peková), ktorá potrebuje na jednu noc prespať u svojho syna Jiřího (Jiří Rendl). Ten však z jej príchodu nadšený nie je, pretože majú celkom zložitý vzťah. Jiřího priateľka Anet (Annette Nesvadbová) je spočiatku jeho správaním prekvapená, netrvá to však dlho a sympatie či súcit voči Valerii rýchlo vyhasnú. Jej budúca svokra sa totiž rozhodla, že jedna noc stačiť nebude, a prílišnou opaterou, náklonnosťou, ale aj zásahmi do súkromia nezväčšuje len priepasť medzi nimi, ale aj medzi Jířím a Anet.

FOTO © Artcam Films

Ako vznikal film Přišla v noci

Snímku Přišla v noci režírovala dvojica Jan Vejnar a Tomáš Pavlíček. Pre Jana Vejnara ide o celovečerný debut, Tomáš Pavlíček už má za sebou dva celovečeráky (Parádně pokecal a Chata na prodej). Ako to už ale pri debutoch býva, nie vždy sa podarí zohnať adekvátny rozpočet (písali sme o tom v článku z Famufestu, kde sa jedna sprievodná diskusia týkala práve debutantov). Film Přišla v noci zvládli tvorcovia nakrútiť za 18 natáčacích dní. Je priam vynikajúce, že to na výsledku vôbec nie je vidieť. To by zrejme nebolo možné, keby 90 percent obsahu nenakrútili na jednej lokácii – čerstvo prerobenom byte jedného z režisérov. Film má príjemný temporytmus a príbeh postupne naberá na obrátkach. Vo filme autori využili aj taký „tarantinovský princíp“, ktorým nenápadne cez reč postáv odkazujú na filmy či diela iných autorov.

Komédia? Horor? Alebo oboje?

O žánri filmu Přišla v noci sa na internete vedie polemika. Pre niekoho je to totiž komédia, pre niekoho horor – záleží od uhla pohľadu. Pokiaľ ste nič podobné nezažili, budete si film užívať ako komédiu. Ak sa však u vás svokra tiež „svojsky realizuje“ a prežívate peklo, zrejme sa prikloníte k hororu. Přišla v noci je taký filmový Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Schováva v sebe prvky z oboch žánrov a pracuje s nimi s veľkou ostražitosťou, aby film neskĺzol len do jednej škatuľky. Obzvlášť pri humore a komédiách býva ťažké vystihnúť pravú mieru, aby sa z toho vo výsledku nestal „Kameňák“ alebo zase naopak, aby film nebol až príliš suchý. Čo sa teda tej humornej zložky týka, tvorcom sa podarilo namiešať koktejl, ktorý nestojí len na dialógoch, ale aj na práci s obrazom a situačnej komike. Veľkú úlohu však zohrala aj charizma hlavnej predstaviteľky Simony Pekovej.

FOTO © Artcam Films

Valerie

Pred slovenskou premiérou sme sa o tom mohli presvedčiť na odovzdávaní cien Český lev. Simona Peková doslova ovládla pódium a z jej ďakovnej reči sa stalo samostatné vystúpenie – emotívne a vtipné zároveň. S jej príchodom sa vytratila „naškrobenosť“ podobných galavečerov a divák zrazu nevidel herečku, ale človeka.

ZDROJ FOTO: yt / eXtra.cz

úprimná reakcia Simony Pekovej v závere rozhovoru pre eXtra.cz

Podobne je to aj vo filme Přišla v noci. Postava Valerie totiž pôsobí veľmi autenticky, aj keď jej predloha v scenári je inšpirovaná viacerými ženami. Herečke z brnenského HaDivadla však dobre sekundoval aj herecký syn Jiří Rendl. Jeho flegmatizmus alebo neschopnosť spraviť si vo vlastnom byte poriadok s „votrelcom“, pôsobil veľmi dobre oproti výstrednej postave Valerie. Chémia zafungovala možno vďaka tomu, že si sadli aj po ľudskej stránke. Simona Peková na diskusii po otázke, ako prebiehali nejaké herecké prípravy, keď sa s kolegami stretla prvý krát, povedala:

ZDROJ FOTO: čsfd.cz / Přišla v noci

„Já jsem viděla toho kluka (Jiřího) a já jsem si opravdu myslela, že jsem ho porodila.“

Dramaticky to medzi ich protipólmi jednoducho klapalo. Jiří Rendl aj Annette Nesvadbová získali za svoj výkon nominácie na Českého leva vo vedľajších postavách, bohužiaľ im tento rok soška súdená nebola. Krátky štek vo filme dostali tiež Judit Pecháček, Michal Kern či Denisa Barešová, ktorá svojim dobrým hereckým výkonom upútala vo filme Jej telo.

Farby hrali

Zaujímavá bola aj paleta, ktorú si kameraman Šimon Dvořáček vybral. Pracoval s pastelovými modrými a žltooranžovými farbami (Prevažne zamerané na Jiřího Rendla a Annette Nesvadbovou) a vytváral medzi nimi harmóniu, do ktorej sa vplýžili ostré sýte červené prvky (Simona Peková). Autori tak obsah filmu podtrhli tiež farbou a tonalitou. Je to skutočne paráda, že sa trochu začínajú lámať ľady a vznikajú odvážne komédie, ktoré nekonkurujú bežným kinokomédiám len kvalitným humorom, ale aj umeleckým vyznením.

FOTO © Artcam Films

HODNOTENIE 87%
8.7/10
Přišla v noci je filmový Dr. Jekyll a Mr. Hyde – spája v sebe prvky hororu a komédie. Popisuje pomerne bežné rodinné vzťahy, no s istou dávkou hyperboly. Obdivuhodný je výkon hlavnej predstaviteľky – Simony Pekovej, pre ktorú je postava Valerie zatiaľ tým najlepším, čo na striebornom plátne predviedla. Film získal 2 České levy a 3 ceny české filmové kritiky. Tvorcovia vyšťavili z minima citrónov veľmi podarenú limonádu.

recenziu napísal: Adrián

One thought on “Přišla v noci